fredag, oktober 14, 2005

NEWSFLASH! BEN REAGAN CENTRAL FRISKFÖRKLARAR KASPER COLLIN!

Orättvist skrev jag för ett tag sedan:
Jag minns att dokumentärfilmare Kasper Collin liknade Aylers sena, "kommersiella" skivor vid JAMES CHANCE & THE CONTORTIONS. Jag lyssnade just på den heltigenom gräsliga "Oh! Love of Life" från Music is the Healing Force of the Universe - och undrar om Collin kan vara riktigt frisk.
Collin replikerar:
Tack för den passningen. Vad jag sa var att jag tycker att delar på New Grass skivan har vissa likheter med vad James Chance senare försökte göra och detta i ett försök att finna ett svar på en fråga från er i publiken om vad Alberts musik senare möjligen fått för betydelse. Jag nämnde att jag uppskattade New Grass för att den i mina öron var direkt och ärlig och att jag blir glad när jag lyssnar på den. Jag nämnde inget om Music is the healing force of the universe eller den postumt utgivna Last Album förutom att man här kunde höra Mary Parks sjunga för första gången och att musiken här i mina öron blivit mer mystisk, mindre direkt och också svårare att ta till sig. Jag rekommenderar dig att köpa New Grass så får du själv höra att den skiljer sig från Alberts två sista skivor på Impulse!.
Jag ber Kasper Collin om ursäkt för att jag förvanskade hans kommentar, som alltså rörde New Grass, och inte Music is the Healing Force of the Universe.

[Collins dokumentär My Name is Albert Ayler har amerikansk premiär under Northwest Film Forum i Seattle 26-30 oktober.]