onsdag, oktober 12, 2005

Things länkar till en Interactive Fiction-tävling, och jag blir alldeles nostalgisk: Colossal Caves - You are inside a building, a well house for a large spring - var ett av de första datorspel jag spelade (cirka 1989; då hade det redan tio år på nacken). Senare, och delvis, tro det eller ej, genom Erik Fichtelius 80-talsböcker om hemdatorer (säga vad man vill om honom, men han kommer alltid ha en plats i mitt hjärta för att ha varit den som introducerade sådant som Stugan och Racter), fastnade jag för Infocoms legendariskt välkomponerade textäventyr. De var inte alltid lättlösta, och jag hade sällan tålamodet att ta mig igenom ett helt spel, men jag tyckte om att utforska spelens´stora, svåröverskådliga världar. (Det var i allra högsta grad en språklig upptäcktsfärd: att spela textäventyr var ett utmärkt sätt att lära sig engelska - och till skillnad från de mer grafiskt orienterad spelen från Sierra, tillät Infocom fullständiga, grammatiskt korrekta meningar.) Jag skaffade de båda boxarna The Lost Treasures of Infocom som innehöll reproduktioner av kartor, handöcker, och så vidare (Infocom var omtalat generöst med sådant) - böckerna med ledtrådar och lösningar gömde jag för att motstå frestelsen att fuska för mycket. Till favoriterna hörde Zork Zero, som var stort och spretigt (precis som jag ville ha det), med en uppsjö av detaljer och miljöer. Svårt var det också (jag kämpade länge för att få en rubin från en bläckfisk genom att använda griparmar fästa vid någon sorts dykarklocka, eller hur det var; man var tvungen att ha en sjömanskostym på sig och använda "squid repellant"). (I och med utvecklandet av programmerinsspråket Inform för tio år sedan uppkom något av en IF-revival, med spel som Graham Nelsons Curses. En långkörare är nättidningen XYZZY News.) (Jag noterar för övrigt att en av upphovsmännen bakom Stugan numera är professor i matematik vid Mälardalens högskola.)