fredag, mars 03, 2006


Vintage Sierra väcker minnen till liv och omsluter mig i varm nostalgi. Sierras grafiska äventyrsspel, som hade sin storhetstid på 1980- och 90-talen, var sällan särskilt väl konstruerade; spelkonstruktören Roberta Williams, i synnerhet, var förtjust att lägga in partier där man var tvungen att manövrera sin karaktärer ned för en brant trappa eller ett berg med piltangenterna: ett enda felsteg och du var död. (Detta parodierades i något av Lucasfilms Monkey Island-spel.) Ändå fanns det något särskilt med Sierraspelen, ett stämningsläge som gjorde att jag gärna återvände till dem, trots att de ofta var mer än lovligt frustrerande: favoriterna var Conquest of Camelot, Hero's Quest och de tre första Leisure Suit Larry-spelen.

[Utvikning: Larry-serien marknadsfördes som vuxen och vågad, men spelen var i själva verket tämligen oskyldiga, åtminstone i början: det andra spelet innehåller exempelvis inget sex alls, däremot ett antal fullkomligt idiotiska och ologiska problem. Vid ett tillfälle sitter Larry på ett flygplan. Lämnar han inte planet i tid, sprängs det i luften av terrorister (du dör och måste starta om). Äter han flygplansmaten så kvävs han (du dör och måste starta om). Vad han istället ska göra - givetvis - är att leta i flygplansmaten, upptäcka den hårnål som där gömmer sig och så dyrka upp en nödutgång som finns längs en av flygplansväggarna men som INTE SYNS PÅ SKÄRMEN och sedan hoppa ut, förutsatt att man tagit med sig en fallskärm (annars dör du och måste starta om). Då landar Larry på en söderhavsö, men för att kunna komma vidare från den första scenen där måste han ta sig över en klyfta. Detta ska han göra genom att ta en spypåse - som han givetvis stoppade på sig på planet - fylla den med någon sorts hårmedel - som han givetvis köpte på flygplatsen - skaka om, och sedan kasta ned i klyftan, som då exploderar (??), vilket gör att Larry kan gå vidare (??!).]

Det Sierraspel som verkade mest lockande på mig (jag var kanske 13-14 år) var ett jag inte kunde få: Time Zone från 1981, sedan länge utgånget då jag började intressera mig för det. Time Zone marknadsfördes som det MEST OMFATTANDE ÄVENTYRSSPELET NÅGONSIN: det kom på sex floppydisketter, innehöll 1500 olika rum att utforska och sades ta ETT ÅR att spela igenom. Jag skrev till Sierra - med vanlig post - och frågade om det fortfarande fanns att köpa, men förgäves. Det gavs ut för Apple II, och släpptes aldrig i några andra format.

Spelföretaget Sierra finns kvar, men med nya ägare och utan några band till det förflutna. De senare Larryspelen är kanske lättare att lösa, men är i gengäld fullkomligt charmlösa i sin plumpa, gubbsjuka serietidningssexism. [Noter till den käcka temamelodin finns här.]

1 Comments:

Blogger M. Ottemark said...

The Colonel's Bequest går inte av för hackor heller. Men jag måste nog mest av allt stämma in i hyllningen av Hero's Quest. Mkt bra spelkänsla och upplägg. Bra musik även (titelmusiken)

8:37 em  

Skicka en kommentar

<< Home