måndag, oktober 08, 2007



Jag har gått hårt åt ECM-estetiken, gång efter annan, men i kväll, som bakgrundsmusik till disken, tyckte jag att Bobo Stensons War Orphans lät ... tja, som late-night easy listening, på ett bra sätt. Som en mörk höstkkväll på Village på den gamla goda tiden, när det fortfarande gick att höra bra jazz på en regelbunden basis i Västerås. Jag drabbades helt enkelt av nostalgi: och för en gångs skull låg ECM:s behagfulla, patenterade melankoli helt i fas med mina känslor.

2 Comments:

Blogger rasmus said...

Enda ECM-plattorna jag har är med musik av Heiner Goebbels. Där tycker jag all "ECM-estetik" ligger på betryggande avstånd – men annars är det klart träffande att definiera det som en behagfull, patenterad melankoli...

9:26 fm  
Blogger Johan said...

Heiner Goebbels gillar jag också - och där verka inte Eichers produktioner ställa till med så mycket elände heller. Eislermaterial som kom ut för några år sedan med musik av Hanns Eisler är rätt skoj.

11:43 fm  

Skicka en kommentar

<< Home