onsdag, juli 26, 2006

Jag försökte lyssna på Lily Allen, men stängde av efter två låtar.

I stället lyssnar jag på:

PEOPLE LIKE US + MATMOS + WOBBLE - WIDE OPEN SPACES
Så mycket av det som kallas plunderphonics känns som nedlåtande konstskoleupptåg: "se mig, kulturmänniskan, bevisa min överlägsenhet gentemot populärkulturen genom att DEKONSTRUERA DEN" [se också The Residents, Commercial Album, där de "anonyma" San Francisco-konceptualisterna Homer Flynn & Hardy Fox faktiskt tycks tro att deras inkompetetna ploj-ramsor är konstnärligt överlägsna hela poptraditionen] - och visst riskerar Wide open spaces, ett liveframträdande som leker med samplingar från amerikanska country & western-radiostrationer, att fastna i samma fälla - men den finns en annan kärlek till materialet här, en annan musikalitet och en verklig känsla för det surrealistiska; när samplartrion låter en cowboyserenad ackompanjeras av loopad trombon, är det fint på riktigt. I övrigt är komiken absurd, dadaistisk, snarare än självgod. Jag älskade att promenera med dessa luftiga, somrigt lättjefyllda ljudcollage i öronen: de fick hela tillvaron att skimra..

Och dessa skivor tillfredsställer behovet av mogen musik i hemmet.
JOAN AS POLICE WOMAN - REAL LIFE (en låt har en ackordväxlig som låter så mycket Satie att jag undrar om den inte är tagen rakt av från någon Gymnopedie. Jag gillar inte Satie så mycket, men som populärmusikalisk inspirationskälla har han sina användningsområden).
SLAPP HAPPY - CA VA (en av 90-talets mest underskattade skivor: gamla kabaretavantgardister får för sig att göra konventionell pop, med strålande resultat)

1 Comments:

Blogger Thomas F said...

People like us gör en spelning på norbergfestival i helgen!

11:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home