fredag, december 08, 2006

Mer om Cardew; och här mer information än vad någon kan tänkas behöva om People's Liberation Music, det REVOLUTIONÄRA ROCKBAND Cardew startade för att nå massorna, bland annat med låtar om Ernst Thälmann och Paul McCartney-covers. Mycket längre än så sträckte sig inte Cardews flirtande med popkulturen; Sex Pistols avfärdade hans om a fascist cult associated with self- mutilation. (Det är förstås intressant att spekulera i vart Cardew hade tagit väg med sin politik och sin estetik om han inte blivit överkörd av en bil 1981: skulle hans anti-punk-populism, under inflytande av förändrade politiska förutsättningar, förvandlat honom till någon sorts Michael Nyman? Eller skulle han åter ha sökt sig tillbaka till avantgardet, som John Tilbury? Eller skulle han ha framhärdat inom den obegripligt sekteristiska lilla värld som Revolutionary Communist Party of Britain (Marxist-Leninist) utgjorde, och uppenbarligen fortfarande utgör?)

3 Comments:

Blogger rasmus said...

Överkörd av en bil? Jag hade för mig att det var ett misstänkt mord - eller är den konspirationsteorin fullständigt obekräftad? (Minns inte så noga, kan mycket väl blanda samman allt.)

4:22 fm  
Blogger rasmus said...

Michael Nyman-utvecklingen låter hur som helst inte osannolik. Huvva. Antar att hans omdömde om Glenn Branca, i linje med hans syn på punktestetik i allmänhet, skulle ligga i linje med John Cages ("fascism").
Hur som helst, själv diggar jag både Cardews stråkkvartetter och den lilla tribut som Ekkerhard Ehlers har tillägnat honom.

4:26 fm  
Blogger Johan said...

Ehlers tributskiva ska jag genast tanka hem: tack för påminnelsen, den har jag velat höra.

Vad jag förstår vad det en smitningsolycka som dödade honom; inom hans politiska grupperingar tror jag man närde teorin att han blev mördad (av vem?).

5:56 fm  

Skicka en kommentar

<< Home