lördag, maj 12, 2007

Aftonbladet tycks ha glömt Lars Gustafsson i sitt "avslöjande" av de "hemliga medlemslistorna" i herrklubben Sällskapet. När jag intervjuade honom för ett år sedan var det här, i lokalen på Arsenalsgatan i Stockholm, som han insisterade på att vi skulle träffas - det var en förutsättning för att intervjun över huvud taget skulle äga rum (Gustafsson hade några år tidigare brutit allt samröre med tidningen efter en - som han grundlöst påstod -"antisemitisk" recension). Jag tillhörde förvisso rätt kön för att bli insläppt, men klädkoden hade jag missuppfattat något: skjorta och slips var inte tillräckligt, jag var tvungen att ha en kavaj. Mannen i dörren tog mig emellertid vänligt och diskret åt sidan och lät mig låna en. Jag vet inte om Sven-Otto Littorin var där - för ett år sedan hade jag nog inte känt igen honom - men jag såg Lasse Berghagen och Henning Sjöström. Och Gustafsson tycktes trivas som fisken i vattnet: kvinnoförbudet var bara skönt, menade han, ty det gjorde att han "slapp distraheras av ständiga skönhetsupplevelser". Håhåjaja.