söndag, september 11, 2005

Le Corbusier som polemiker: om nöjesliv i den ideala staden: Cafes and places for recreation would no longer be the fungus which eats up the pavements of Paris ...; om katedraler (kontra silon): A cathedral interests us as the ingenious solution of a difficult problem, but a problem of which the postulates have been badly stated because they do not proceed from the great primary forms; om Rom och dess krusiduller: Rome is the damnation of the half-educated. To send architectural students to Rome is to cripple them for life.

*

Om än socialt mer progressiv, påminner Vers une Architectureom Ezra Pounds och Wyndham Lewis nästan samtida Blast-pamfletter, där raljanta råsopar blandas med en hysterisk renhetssträvan. Precis som imagisterna ville rensa dikterna från symboler, dunkla sinnesstämmningar och känsloutbrott, strävar Le Corbusier efter att befria heminredningen från allt överflödigt och dekorativt. Det finns givetvis en rädsla bakom detta kontrollbehov; de rena linjerna är inte bara funktionella, de är också moraliska: den totalitärt påtvingade sundheten.

Pound kopplade detta till politik - with Usura the line grows thick / with Usura is no clear demarcation - och hans imagism blev fascism.

*

Bland Le Corbusiers mindre kända byggnader finns Saddam Hussein Gymnasium i Baghdad (jag kan inte hitta några uppgifter om det fortfarande är intakt): magnifikt och skrämmande.

1 Comments:

Blogger Lars Osterman said...

Hmm.. ELP:s imagism blev fascism skriver du. Tror nog jag lägger in en protest mot den förenklingen.

Du har lämnat bort en viktig bit. Flera viktiga bitar egentligen.

ELP var intresserad av Social Credit rörelsen som var ett slag av social rättviserörelse på 1920-talet.

ELP hade även läst Silvio Gesell skrifter om penningreform och räntans destruktiva verkan på samhället, t.ex. då en skuld med 6% ränta växer tvåfaldig på bara 12 år.

(citat)

The war, as he saw it, had been caused by the rivalries of international capitalists. He thought he had found a solution to the evils of unchecked capitalism, one especially favourable to the arts, in the Social Credit theory of Major C. H. Douglas, who argued that a system of state credit could increase purchasing power in the population at large, thus promoting creativity and removing power from bankers and financiers. Pound embraced the Social Credit theory with enthusiasm. Here was the means by which the Money Power which corrupted culture, could be overthrown. During the 1930’s and 1940’s Pound wrote a series of booklets on economics and politics, including his first "Social Credit: An Impact"(1935), "A Visiting Card" (1942), and in 1944 "Gold and Work", and "America, Roosevelt, and the Causes of the Present War", the latter three being published by Fascist Italy.
Attracted to Mussolini by his energy and his promises of monetary reform, Pound assumed that the Italian leader could be persuaded to put Douglas's theory into practice. At first, the main target of Pound's attacks is 'usury', which he depicts (e.g. in Canto 45) as an unnatural force that pollutes the creative instinct in humanity.

. " Pound and his wife Dorothy settled in Italy in 1924. In 1933 he had a meeting with Mussolini, outlining his ideas for monetary reform.

(citat slut)

http://www.geocities.com/integral_tradition/pound.html

Den vägen kom ELP in på Italien, Mussolini och fascism. Fascism är dessutom lite feluppfattat idag eftersom den rättare sagt är korporativism enligt definition.

8:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home