
Evan Parkers Memory/Vision framförs av en niohövdad ensemble som integrerar (och ibland kontrasterar) akustiska instrument (sopransaxofon, violin, piano, slagverk) med live-elektronik. Det är elegant och ödesmättad musik, som fascinerar genom att frammana fantasieggande landskap men som behåller sitt avstånd till lyssnaren. Det understryks av ljudbilden: den långa efterklangen, som om musiken framfördes i en katedral, ger en känsla av vördnad, av att detta är ett konstverk som ber om att bli betraktat lite på håll.

Trots att han är en av den europeiska improvisationsmusikens förgrundsgestalter har jag aldrig riktigt tagit till mig Evan Parkers musik: jag tror säkert det finns många inspelningar jag skulle gilla (nyligen återutgivna Topography of the Lungs, till exempel), men något har alltid avskräckt lite. Kanske är jag omedvetet färgad av den - för alla utomstående - svårbegripliga konflikten mellan de forna kollegorna och medmusikerna Derek Bailey och Parker, en konflikt som tyvärr inte hann få ett slut före Baileys död. Jag såg honom live en gång, tillsammans med fenomenale harpisten Rhodri Davies och norske slagverkaren Ingar Zach, och visst imponerades jag av hans spel, men jag tyckte också att han hade en tendens att försvinna in i sig själv, i långa svep av cirkulärandning, som isolerade snararare än aktiverade de andra musikerna.
I Memory/Vision är detta ett mindre problem: musiken handlar mindre om direkt interaktion än om en sorts kontrollerat kollektivt komponerande. Det över 70 minuter långa stycket rör sig framåt i stora, flytande ljudmassor; väldiga elektroniska klanger ger vika för mer traditionellt improviserade solopassager. Den verkliga dramatiken kommer från Philipp Wachsmanns fiol, som injicerar en välbehövlig dos senromantisk expressivitet i en helhet som annars hade riskerat att bli alltför kyligt avvisande.
(Fri improvisation bereder som bekant även lyssnaren problem. När ska man ta sig tid att tränga in i något som kräver ens fulla uppmärksamhet, som är svårt att reducera till bakgrundsmusik? Min lösning var att spela den på min Ipod medan jag diskade - och därigenom också låta hushållsarbetets triviala skrammel tränga in i Parkers rätt högbrynta konstnärlighet - en klar förbättring!)
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home