måndag, maj 21, 2007

Nyligen plockade jag fram musikkritikern Lennart Perssons ett par år gamla Feber 2 - Sånger om kärlek ur bokhyllan, mest för att se vad han skriver om Linda Thompson (Richard & Linda Thompsons I Want to See the Bright Lights Tonight tillhör de skivor jag och Kristiina spelar mest), men jag fortsatte att bläddra och läsa, med en stigande känsla av avsmak. Det är alltså en samlingsvolym med texter om Perssons favoritlåtar (och - än mer - om artisterna bakom, vars liv summeras i prydligt romantiserade anekdoter). Det är också en bok som fyller mig med obehag. Jag hatar "passionerad" musikkritik, jag hatar musikkritiker som "verkligen älskar" musik. Det är så kvävande och begränsande, och låser fast texten i en krampaktigt entusiastisk retorik som blir mindre och mindre trovärdig för varje nytt besjälat utrop om någon obskyr soulsingel hit eller någon tårdrypande countryklassiker dit.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det här är ett av de få områden där jag verkligen tar issue med dig. Å ena sidan kan det låta ihåligt, för även om du läser den med avsmak så har du Feber 2 medan jag inte har den, aldrig skulle ha den, aldrig surfade på Feber och säkert skulle läsa med ännu mer avsmak, så vad har jag att gnälla på? Jo, att ”passionerad musikkritik” å andra sidan låter som precis vad jag själv håller på med, och jag vet att både du och jag ”verkligen älskar” musik, hur förgiftade de formuleringarna än må vara och hur lite vi än vill buntas ihop med Lennart Persson.

Ihåligast av allt låter väl att jag försöker försvara texter jag inte läst. Men det är för att jag inte förstår din kritik. Ska vi debattera det här här på bloggen?

11:22 em  
Anonymous Anonym said...

"[valfri amerikan] dog ensam och utblottad på ett sjaskigt hotellrum i Memphis, missförstådd av alla, saknad av ingen. Men nu har eldsjälarna på [brittiskt återutgivningsbolag] äntligen dammat av de gamla analoga tejperna och givit ut hela klabbet i en gedigen box på 12 CD-skivor som ingen i hela världen, som hyser det minsta intresse för musik överhuvudtaget, på några som helst villkor får missa"

3:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home